Både arbeidstakere og arbeidsgivere kan oppleve usikkerhet når det gjelder oppsigelser under sykemelding. Hva er egentlig lov – og hva er ikke det?
Ifølge arbeidsmiljøloven har du som arbeidstaker et spesielt vern mot oppsigelse dersom du er helt eller delvis sykemeldt og gir varsel om dette. Vernet gjelder i 12 måneder fra den dagen du ble syk, og følger av arbeidsmiljøloven § 15-8. I denne perioden kan ikke arbeidsgiveren si deg opp på grunn av sykdom, og vernet gjelder absolutt.
Dette betyr likevel ikke at det er umulig å bli sagt opp mens man er sykemeldt. Det avgjørende er hva som er den reelle årsaken til oppsigelsen.
Dersom man blir sagt opp mens man er sykemeldt, må arbeidsgiver kunne bevise at oppsigelsen skyldes andre forhold enn sykefraværet. Det kan for eksempel være:
Det er arbeidsgiver som har bevisbyrden. Klarer ikke arbeidsgiver å godtgjøre at oppsigelsen har en annen saklig grunn, kan oppsigelsen anses som ugyldig.
Hvis du mottar en oppsigelse mens du er sykemeldt, bør du reagere raskt, da arbeidsmiljøloven har flere særskilte tidsfrister. Du kan bestride oppsigelsen skriftlig dersom du mener den er ugyldig.
Du har rett til å fortsette i stillingen din frem til saken er avklart – enten ved forhandlinger eller gjennom rettssystemet. Dersom oppsigelsen blir kjent ugyldig, kan du ha krav på å få jobben tilbake og/eller økonomisk erstatning.
Ved en midlertidig stilling, gjelder ikke det samme vernet som ved fast ansettelse. Midlertidige arbeidsavtaler opphører normalt når det avtalte tidsrommet løper ut. Ved alminnelig opphør av arbeidsforholdet er ikke oppsigelse nødvendig, og det særskilte oppsigelsesvernet ved sykdom gjør seg derfor ikke nødvendigvis gjeldende. I avtaleperioden gjelder likevel vernet fullt ut.
Arbeidsgiver må også etter beste evne tilrettelegge for at arbeidstakeren kan komme tilbake i jobb etter sykdomsperiode. Dette kan være i form av endrede arbeidsoppgaver, redusert arbeidstid, eller andre tiltak.
Hvor godt arbeidsgiveren har ivaretatt tilretteleggingsplikten vil være sentralt i vurderingen av om det er saklig grunn for å si opp en sykmeldt ansatt etter utløpet av verneperioden på 12 måneder.
Blir du sagt opp mens du er sykemeldt, er det viktig å:
Både for arbeidstakere og arbeidsgivere kan en oppsigelse under sykemelding by på krevende vurderinger. Som arbeidstaker er det viktig å vite at du har et særlig vern i sykdomsperioden, og at det finnes klare frister for å bestride en eventuell oppsigelse. Som arbeidsgiver er det på sin side avgjørende å opptre korrekt og følge lovens krav – feil kan føre til ugyldig oppsigelse og økonomiske konsekvenser.
Uansett hvilken side du står på, kan det være lurt å kontakte en spesialisert advokat innen arbeidsrett. Vi tilbyr en uforpliktende og kostnadsfri vurdering av saken din.
Have you been dismissed by your employer? If the dismissal is unfair, you are entitled to compensation. An employee cannot be dismissed unless it is objectively justified by the circumstances of the company, the employer or the employee.
The requirement for objectivity means that the dismissal must not be based on extraneous or improper considerations. In addition, the circumstances invoked as grounds for dismissal must be sufficiently weighty to justify dismissal. The factual basis for the dismissal must also be correct. The employer has the burden of proof in dismissal cases, which means that the employer must prove that the dismissal is objective.
Do you suspect that your employer has no objective basis for the dismissal and want to claim compensation? We at Insa advokater can help you with this process.
The legal system is such that you as an employee can claim compensation if the dismissal is unfair. The compensation is set at the amount that the court finds reasonable, taking into account the financial loss, the employer's and employee's circumstances and the circumstances in general.
Normally, you will be entitled to compensation for the financial loss you suffer until the judgment is delivered. In the assessment of compensation, it may also be considered whether you have a future financial loss as a result of the uncertainty of finding new work. You may also be entitled to compensation for non-economic loss if the employer has not followed the procedural rules in the law, for example if you were not invited to a discussion meeting before you were dismissed. Remember that you are also entitled to written notice of termination.
ATTENTION: According to the Working Environment Act, there are different time limits for legal action, depending on what you as an employee are claiming. For compensation due to unfair dismissal, the deadline for legal action is six months from the date of dismissal.
Are you unsure about your rights after being dismissed? Do you want compensation without taking the case to the courts? We have skilled lawyers in employment law who can help you in negotiations with your employer. Contact us for an informal conversation .
Get in touch and we'll find out what you need help with, free of charge!
Ring oss på 21 09 02 02
I sommer har flere av oss ferie, og vi har begrensede åpningstider.
Hvis det ikke er akutt, ber vi om at du booker et 15 minutters videomøte med oss ved å trykke på denne linken
Urgent?
Call us on 21 09 02 02
Book time with us
Book time with us
Voice message via WhatsApp