agreement, hand shake, handshake, deal

Does someone owe you money or do you need help with contract law?

Have you made a deal that is not being kept? Are you unhappy with the agreement you have made? Do you need help writing an agreement?

Or have you suffered a financial loss as a result of an accident or something else?

 

For example, we can help you to:

  • design, review and follow up on your agreements
  • secure and collect your money
  • file a claim for compensation on your behalf.

Insa advokater has extensive experience in contract law, money claims law and tort law. We can assist in cases all over the country. Contact us for a conversation with one of our experienced lawyers. It is completely free of charge!

Frequently asked questions on Contracts, monetary claims and compensation

What can we assist you with in contract law?

Among other things, we can assist with the choice of contract form, drafting of contracts and contract negotiations. In addition to general legal advice, we also offer help with handling defects and delays, claims for damages, as well as dispute resolution and litigation.

Some examples of the types of agreements we can assist with include purchase and sales agreements, leases, employment contracts, loan agreements, cooperation agreements, etc.

Book a free meeting with one of our lawyers and we'll find a solution.

What can we assist you with when it comes to money claims law?

If you need help with the recovery of a monetary claim or if you have had a monetary claim made against you, we can help you resolve your case. Feel free to contact one of our lawyers for a free, no-obligation consultation.

What can we assist you with in tort law?

We have lawyers who specialize in providing legal assistance in all types of compensation cases, such as

  • Menu replacement
  • Compensation for redress
  • Compensation for financial loss

Liability for damages can be imposed on private individuals, legal entities, public authorities and businesses. Our lawyers are well versed in the various forms of liability and the assessment of damages. Contact us for a free consultation.

What does it cost?

We have made it as simple as possible. Our goal is for you to know exactly what help you're getting, at a price you understand.

Firstly, we always assess whether you are entitled to have the state, your insurance company or someone else cover all or part of your legal expenses.

Secondly, we have a price guarantee on all our assignments. This means that you are quoted a maximum price, and the price guarantee means that the maximum price quoted is the maximum price you will pay for the assignment. You should never pay more than the price stated in the quote.

In addition, we have a fixed hourly rate that applies to everyone: NOK 2000.

The hourly rate is inclusive of VAT for private individuals and exclusive of VAT for businesses.

Articles

Reklamasjon på håndverker: Hva kan du kreve?
Å få gjort håndverksarbeid i hjemmet kan være både spennende og nødvendig – enten det gjelder renovering, oppussing eller vedlikehold. Men hva gjør du hvis resultatet ikke blir som avtalt? Mange opplever dessverre at arbeidet ikke holder den kvaliteten som ble lovet, eller at arbeidet blir forsinket eller mangelfullt. Heldigvis har du som forbruker rettigheter – og mulighet til å reklamere.

Hva betyr reklamasjon?

Reklamasjon betyr at du gir beskjed til håndverkeren om at det er noe galt med det utførte arbeidet. Meldingen bør (men må ikke) være skriftlig og det må fremgå at du reklamerer på arbeidet.

Frister for reklamasjon

Det er to frister du må forholde deg til:

1. Den absolutte fristen er 5 år etter at arbeidet ble avsluttet. Etter det kan du som hovedregel ikke klage, med mindre håndverkeren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med god tro.

2. Den relative fristen er innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde ha oppdaget, feilen. Dette betyr at du ikke kan vente i månedsvis etter at du har sett problemet – som regel bør du reklamere innen to til tre måneder.

Hva kan du kreve?

Dersom det viser seg at det foreligger en mangel ved arbeidet, har du som forbruker flere muligheter:

  • Retting: Du kan først og fremst kreve at håndverkeren retter opp feilen, uten ekstra kostnad for deg. Dette er det vanligste og mest praktiske utfallet, og håndverkeren har som regel rett til å forsøke å rette mangelen før du kan kreve noe annet.
  • Prisavslag: Hvis retting ikke er mulig, eller ikke skjer innen rimelig tid, kan du kreve et prisavslag som står i forhold til mangelen.
  • Heving av avtalen: I svært alvorlige tilfeller – der arbeidet er så mangelfullt at det ikke har noen nytte for deg – kan du ha rett til å heve avtalen. Dette innebærer at du ikke skal betale (eller får refundert) det du allerede har betalt. Samtidig har håndverkeren krav på å få tilbakelevert materialer i den grad det er mulig uten ulempe av betydning eller kostnad for forbrukeren. Hvis det ikke er mulig å levere materialer tilbake, har håndverkeren krav på betaling for den verdien arbeidene har for forbrukeren.
  • Erstatning: Har du lidt økonomisk tap som følge av mangelen, kan du ha krav på erstatning. Dette kan for eksempel være utgifter til å leie inn en ny håndverker for å rette opp feilen.

Slik går du frem

1. Dokumenter mangelen.

Ta bilder, samle kvitteringer og skriv ned hva som er galt.

2. Send en skriftlig reklamasjon til håndverker.

Beskriv mangelen tydelig, og hva du krever (f.eks. retting, prisavslag). En e-post holder, men sørg for å kunne bevise at reklamasjonen er sendt.

3. Gi rimelig frist for svar.

To uker er som regel nok.

Dersom håndverkeren ikke svarer, avslår kravet eller ikke gjør noe med mangelen innen fristen, kan du kontakte Forbrukertilsynet for eventuell mekling. Er det tale om en stor sak, kan det lønne seg å kontakte advokat så snart du oppdager feilen.

Slik unngår du problemer

For å redusere risikoen for konflikt, er det viktig å ha skriftlig avtale med håndverkeren, der pris, tidsramme og hva som skal gjøres, fremgår tydelig. Sjekk også referanser og om håndverkeren er registrert i Brønnøysundregisteret eller har sentral godkjenning - bruk seriøse aktører.

Advokathjelp ved reklamasjon på håndverker

Dersom du oppdager feil eller mangler etter håndverksarbeid, har du rettigheter etter håndverkertjenesteloven. Det viktigste er å reklamere raskt og tydelig, og å vite hvilke krav du kan stille. Ved å ta grep tidlig, og dokumentere saken godt, stiller du sterkere – og øker sjansen for en god løsning. Ønsker du hjelp til å vurdere om du har en sak, eller trenger hjelp til å klage?  Kontakt oss for et gratis møte.

Forbrukerkjøpsrett – Få det du har krav på ved feil og mangler
Ved kjøp av kostbare varer som bil, båt, elektronikk eller møbler kan feil og mangler raskt føre til store økonomiske tap. Hvis du opplever problemer som ikke blir løst, eller møter du motstand fra selger, bør du ha disse tingene i bakhodet.

Når gjelder forbrukerkjøpsloven?

Forbrukerkjøpsloven gjelder når du som privatperson kjøper en vare fra en næringsdrivende – enten i butikk eller på nett. Loven gjelder uansett om varen er ny eller brukt, og om den er kjøpt i Norge eller fra en norsk nettbutikk. Den gjelder derimot ikke ved kjøp mellom to privatpersoner; da er det kjøpsloven som gjelder, og du har ikke et like sterkt ver

Hva regnes som en mangel?

En vare har en mangel når den ikke samsvarer med det du ble forespeilet, enten i egenskaper, funksjon eller kvalitet. Det kan også være snakk om feilaktig markedsføring eller manglende opplysninger. Forbrukerkjøpsloven stiller klare krav til hva du som kjøper kan forvente, og gir deg vern mot slike mangler.

Hva kan du kreve?

Hvis varen du har kjøpt viser seg å være mangelfull, har du rettigheter som i mange tilfeller lønner seg å bruke. I første omgang har selger rett til å forsøke å rette feilen (fkjl. § 29). Fører ikke det frem, kan du:

  • få varen byttet til en ny (omlevering)
  • kreve prisavslag (fkjl. §31)
  • heve kjøpet hvis mangelen er vesentlig (fkjl. § 32)
  • kreve erstatning for økonomisk tap (fkjl. § 33)

Heving er først og fremst aktuelt hvis retting eller omlevering ikke er vellykket. Heving kan derfor omtales som en sekundær kontraktsbruddsvirkning. Hvis selgeren beviser at mangelen er uvesentlig, kan ikke forbrukeren kreve heving. Typiske eksempel på når heving kan være aktuelt, er omfattende motorproblemer på en nyinnkjøpt bil, eller gjentatte feil som gjør det urimelig å vente på flere reparasjonsforsøk.

Reklamasjon – frister og dokumentasjon

For å gjøre krav gjeldende, må du reklamere innen rimelig tid – normalt senest to måneder etter at du oppdaget mangelen. Den absolutte reklamasjonsfristen er to år, men for varer som er ment å vare lenger, som hvitevarer, elektronikk eller kjøretøy, kan den være opptil fem år.

Reklamasjonen bør alltid være skriftlig og inneholde en tydelig beskrivelse av feilen og hvilket krav du stiller. Det er ikke et krav etter loven at reklamasjonen er skriftlig, men du kan enklere bevise at denne er sendt innenfor rimelig tid hvis du har skriftlig bevis. Legg gjerne ved bilder, kvittering og eventuell dokumentasjon fra fagpersoner.

Do you need legal assistance?

Mange er ikke klar over at rettshjelpsdekningen i innboforsikringen ofte kan dekke store deler av advokatutgiftene dine. Advokaten kan hjelpe deg med å vurdere om det foreligger en mangel i rettslig forstand, gi deg råd om videre fremgangsmåte og fremme krav overfor selger. Det er særlig nyttig dersom du ønsker å heve kjøpet eller kreve erstatning.

Er du usikker på om du har en sak, eller trenger hjelp til å klage? Kontakt oss for et gratis møte.

I tvist med håndverker? En guide til håndverkertjenesteloven
Å engasjere en håndverker for oppussing eller vedlikehold kan spare deg tid. Men hva gjør du når resultatet ikke lever opp til forventningene, enten det er forsinkelser, dårlig utført arbeid, eller uenigheter rundt ferdigstillelse? I denne guiden forsøker vi å gi deg en oversikt over rettighetene dine og hvordan du best går frem om håndverkeren din ikke leverer som avtalt.

Dine rettigheter som forbruker

Forholdet mellom deg som forbruker og håndverkeren reguleres av håndverkertjenesteloven. Loven er utformet for å beskytte deg og skal sikre blant annet:

  • Fagmessig utførelse og tidsfrister: Arbeidet skal gjøres fagmessig og innen avtalt tid. Er håndverker forsinket, har du ulike rettigheter du kan fremme.
  • Tydelig informasjon: Du skal få klar og tilstrekkelig informasjon om alt fra arbeidets omfang til kostnader. Håndverkers forpliktelse overfor deg omtales som en omsorgsforpliktelse (hvtjl. § 5), og håndverkeren har til og med plikt til å fraråde deg å gå inn i avtalen hvis tjenesten ikke vil bli til rimelig nytte for deg (hvtjl. § 7).
  • Kompensasjon ved feil: Ved mangler har du krav på retting, prisavslag, eller i alvorlige tilfeller – å heve avtale med håndverker.

Hva gjør du ved dårlig arbeid eller mangler?

Oppdager du feil, mangler, eller at håndverkeren har utført dårlig arbeid, er rask og systematisk handling avgjørende:

1. Dokumenter alt

Samle bevis. Ta detaljerte bilder og video av feilene, og noter når du oppdaget dem. Ta vare på all relevant dokumentasjon som kontrakter, tilbud, fakturaer og skriftlig kommunikasjon (e-post, SMS). God dokumentasjon kan styrke saken din, og gjør det enklere å bli hørt i at du har retten på din side.

2. Kontakt håndverkeren skriftlig

Send en tydelig og skriftlig klage så snart som mulig. Beskriv nøyaktig hva du er misfornøyd med og hvilke feil du har funnet. Sett en rimelig frist for retting eller ferdigstillelse. God kommunikasjon tidlig kan løse mange tvister. Dette omtales som en reklamasjon, og er avgjørende for at du skal ha kravet ditt i behold og kunne fremme det videre hvis dere ikke kommer til enighet.

3. Kjenn dine krav

Dersom håndverkeren ikke følger opp, gir håndverkertjenesteloven deg flere alternativer:

  • Hold tilbake betaling: Du kan holde tilbake et beløp som tilsvarer kostnaden ved å rette opp feilen (hvtjl. § 23). Dette er et effektivt pressmiddel, men vær nøye med å dokumentere hvorfor du gjør det. Du skal heller ikke holde tilbake et større beløp enn det som er nødvendig for å sikre kravet ditt. Hvis det kun gjenstår en liten del av avtalen, kan du ikke holde tilbake hele beløpet uten å risikere å måtte betale forsinkelsesrenter på resten av kjøpesummen.
  • Krav om retting: Håndverkeren har både rett og plikt til å rette feilen, uten ekstra kostnad for deg. Rettingen skal skje innen rimelig tid og uten å påføre deg vesentlig ulempe (hvtjl. § 24).
  • Prisavslag: Hvis retting ikke skjer, kan du kreve prisavslag tilsvarende verdireduksjonen mangelen medfører, eller hva det koster å få den rettet av andre (hvtjl. § 25).
  • Heving av avtalen: I alvorlige tilfeller, hvor mangelen er vesentlig, kan du heve avtalen med håndverker. Dette betyr at avtalen annulleres, og du kan kreve tilbakebetaling for det du har betalt (fratrukket eventuell kompensasjon for brukbar utført del) (hvtjl. § 26).
  • Erstatning: Har du lidd et direkte økonomisk tap som følge av håndverkerens feil eller forsinkelse, kan du kreve erstatning. Dette kan gjelde utgifter til ny håndverker eller alternativ bolig (hvtjl. § 28).

Hva om dere ikke blir enige? Søk profesjonell hjelp

Dersom dere ikke kommer til enighet, kan du kontakte Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet eller Forliksrådet. Har du rettshjelpsforsikring via innbo- eller husforsikringen din, kan den ofte dekke deler av advokatutgiftene.

When should you contact a lawyer?

Er saken kompleks, kravet stort, eller føler du deg usikker på veien videre, kan det være lurt å kontakte en advokat. Vi kan bistå med å:

  • Vurdere saken objektivt.
  • Formulere juridisk korrekte krav.
  • Forhandle på dine vegne.
  • Representere deg i en tvist.

Er du usikker på om du har en sak, eller trenger hjelp til å klage? Kontakt oss for et gratis møte.

More articles

Here's how it works 

Tell us what's happening

Book a free video consultation with us here.

Offers with price guarantee and win probability percentage

We will send you a non-binding offer with a price guarantee and a probability percentage that you will win the case.

Does it sound good?

Simply sign with BankID - and we're ready to go!

Contact us

Book a free meeting

Send us an inquiry

Name
Telephone number
Email
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

10

experienced lawyers

7

different languages

1000+

customers helped

Close

Urgent?

Ring oss på 21 09 02 02

I sommer har flere av oss ferie, og vi har begrensede åpningstider.

Hvis det ikke er akutt, ber vi om at du booker et 15 minutters videomøte med oss ved å trykke på denne linken

Urgent?
Call us on 21 09 02 02

Book time with us

Book time with us

Voice message via WhatsApp