Law can often get a bit complicated and bureaucratic - but does it have to be that way? We don't think so, and our journey started with a big ambition:
We will make law more accessible to those who really need it!
The name Insa is inspired by the Arabic words "Insaf" meaning justice, "Insan" meaning human and "Insaniyat" meaning humanity. This became the very pillar of our existence:
People at the center and the justice people deserve.
It should be easy to come to us.
It should be easy to get help.
It should be easy to understand us.
It should be easy to know what you're paying for.
Welcome to Insa advokater!
We're not saying we're there yet, but we have a great desire to be the world's best workplace for our employees!
To get there, we've created some ground rules:
Are we on to something? Maybe you have some more suggestions? Feel free to bring them along for a chat!
Book a free video consultation with us here.
We will send you a non-binding offer with a price guarantee and a probability percentage that you will win the case.
Simply sign with BankID - and we're off!
Karvesvingen 5
0579 Oslo, Norway
Organization number: 922 694 117
Invoices should be sent to: insa@millor.no
E-mail: kontakt@insa.no
Tel: 21 09 02 02
En skriftlig advarsel er et verktøy arbeidsgivere bruker for å gi tydelig beskjed om at en ansatt har opptrådt i strid med arbeidsplassens forventninger eller regler. Målet er å få den ansatte til å endre atferd og samtidig sørge for at arbeidsgiveren har dokumentasjon dersom situasjonen skulle utvikle seg videre.
Det er ingen fast regel for når man skal gi en advarsel, men det finnes flere typiske situasjoner hvor det er hensiktsmessig:
En muntlig advarsel er gjerne første skritt. Den kan gis i en samtale, men bør alltid dokumenteres – for eksempel gjennom et referat eller en e-post. Dersom den uønskede atferden fortsetter, er neste steg ofte en skriftlig advarsel.
En skriftlig advarsel er mer formell og gir klar beskjed om hva som må endres, og hvilke konsekvenser det kan få dersom det ikke skjer forbedring.
En godt formulert advarsel bør:
En skriftlig advarsel har ikke noen fast utløpsdato, men relevansen svekkes over tid dersom det ikke skjer nye hendelser. Hvor lenge den har betydning, avhenger av alvorlighetsgraden og hvordan situasjonen utvikler seg etterpå.
Ja. Dersom en oppsigelse blir aktuell senere, vil tidligere advarsler kunne styrke arbeidsgivers sak. Det viser at det er gitt muligheter til forbedring og at tiltak er forsøkt. Men det er ikke et absolutt krav å ha gitt advarsel før man sier opp – i spesielt alvorlige saker kan oppsigelse eller avskjed skje direkte.
Har du havnet i en konflikt eller er usikker på dine rettigheter? Kontakt en advokat med erfaring innen arbeidsrett. Vi tilbyr en gratis og uforpliktende videomøte for vurdering av din sak.
Å motta en oppsigelse kan oppleves både uventet og krevende, og for arbeidsgivere er det å si opp en ansatt en juridisk og praktisk utfordrende prosess. I Norge stiller arbeidsmiljøloven strenge krav til at enhver oppsigelse må være saklig. Denne artikkelen gir deg som arbeidstaker eller arbeidsgiver en oversikt over hva som regnes som saklig grunn for oppsigelse – og hvilke rettigheter og plikter som gjelder.
Ifølge arbeidsmiljøloven § 15-7 må en oppsigelse være saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgiverens eller arbeidstakerens forhold. Det betyr at arbeidsgiver ikke kan si opp en ansatt uten at det foreligger et legitimt behov eller en tydelig årsak som kan dokumenteres.
Saklighetsvurderingen er en helhetsvurdering der både arbeidsgivers og arbeidstakers interesser veies opp mot hverandre. Det er ikke tilstrekkelig at arbeidsgiver ønsker å avslutte ansettelsen; det må foreligge en reell og dokumenterbar grunn.
Oppsigelser som følge av virksomhetens forhold handler ofte om økonomi, omorganisering eller effektivisering. Eksempler kan være:
Selv ved legitime behov må arbeidsgiver vurdere alternativer som omplassering, og følge utvelgelseskriterier som ansiennitet og kompetanse på en objektiv og rettferdig måte.
Oppsigelser begrunnet i dette alternativet går ut på omstendigheter som er mer personlig for arbeidsgiveren. Alternativet er kun aktuelt i helt spesielle situasjoner.
Oppsigelse på grunn av forhold ved arbeidstakeren selv gjelder når personen ikke fungerer i rollen, selv etter oppfølging og tilrettelegging. Eksempler inkluderer:
Ved slike tilfeller må arbeidsgiver kunne vise at situasjonen er så alvorlig at oppsigelse er nødvendig og ikke en uforholdsmessig reaksjon.
Arbeidstakere har i enkelte situasjoner et ekstra sterkt vern:
I slike tilfeller må arbeidsgiver kunne bevise at oppsigelsen ikke har sammenheng med det verneverdige forholdet.
For at en oppsigelse skal være gyldig, må arbeidsgiver følge klare prosedyrer:
Dersom arbeidstaker mener oppsigelsen er usaklig, kan det kreves forhandling og eventuelt reises søksmål. I en rettssak vurderes både grunnlaget og prosessen bak oppsigelsen. En ugyldig oppsigelse kan kjennes ugyldig av retten, og arbeidstakeren kan ha rett til erstatning.
Har du havnet i en konflikt eller er usikker på dine rettigheter? Kontakt en advokat med erfaring innen arbeidsrett. Vi tilbyr et gratis og uforpliktende videomøte for vurdering av din sak.
Å starte i ny jobb er spennende – men også litt usikkert. Mange arbeidsgivere benytter prøvetid for å se om du passer i stillingen og miljøet. Samtidig gir prøvetiden også deg som arbeidstaker mulighet til å vurdere om jobben svarer til forventningene. Men hva skjer dersom arbeidsforholdet avsluttes i denne perioden? Her får du en oversikt over hva som gjelder ved oppsigelse i prøvetid.
Prøvetid er en avtalt periode, vanligvis inntil seks måneder, hvor arbeidsgiver og arbeidstaker har en noe enklere adgang til å avslutte arbeidsforholdet. Dette må være skriftlig avtalt i arbeidskontrakten.
Hensikten er å gi begge parter tid til å vurdere om ansettelsen fungerer som ønsket – både faglig og sosialt.
Selv om terskelen for oppsigelse er lavere i prøvetiden, betyr ikke det at arbeidsgiver står fritt. Oppsigelse må fortsatt være saklig, og grunnen må ha sammenheng med:
Oppsigelse på andre grunnlag som sykdom, graviditet, medlemskap i fagforening eller andre bagatellmessige forhold er ikke lov – selv i prøvetiden.
Dersom ikke annet er avtalt i kontrakten, er den lovbestemte oppsigelsesfristen i prøvetiden 14 dager, regnet fra datoen oppsigelsen blir levert. Dette gjelder både om det er du eller arbeidsgiver som sier opp. Denne fristen løper fra det tidspunkt oppsigelsen faktisk er mottatt, ikke når den er sendt.
Selve oppsigelsen skal være skriftlig og skal inneholde:
Dersom arbeidsgiver ikke følger kravene til form og innhold, kan oppsigelsen bli kjent ugyldig. Arbeidsgiver må også kalle inn til et drøftelsesmøte før beslutningen om oppsigelse blir tatt. Under drøftelsesmøtet skal arbeidsgiver redegjøre for hvorfor en oppsigelse vurderes, og hvilke forhold som ligger til grunn for denne vurderingen.
I prøvetiden skal arbeidsgiver følge opp den nyansatte. Dette innebærer blant annet at du som arbeidstaker skal få nødvendig opplæring, tydelige instrukser og veiledning.
Utilstrekkelig oppfølgning kan være et moment i vurderingen av om en oppsigelse er usaklig. Dersom dette er tilfelle, vil oppsigelsen regnes som ugyldig.
Det anbefales at arbeidsgiver holder jevnlige oppfølgingsmøter gjennom prøvetiden, og at det føres skriftlige referater fra disse møtene. Dette gir både arbeidsgiver og arbeidstaker en felles forståelse for hva som er forventet, og hvordan utviklingen vurderes.
Hvis du mener at oppsigelsen ikke er saklig begrunnet, har du rett til å kreve forhandlinger innen to uker etter at du har mottatt oppsigelsen. Dersom saken ikke løses i forhandlingene, kan du gå til rettssak.
Du har i utgangspunktet ikke rett til å stå i stillingen mens saken behandles, slik man ofte har etter prøvetiden. Men det kan likevel gis rett til dette dersom retten mener det er grunnlag for det.
Som arbeidstaker står du fritt til å si opp også i prøvetid, men du må forholde deg til oppsigelsesfristen. I noen tilfeller kan det være verdt å drøfte avslutningen med arbeidsgiver for å finne en god løsning for begge parter.
Prøvetiden gir arbeidsgiver noe enklere adgang til oppsigelse, men det betyr ikke at man står uten rettigheter. En oppsigelse må være saklig, og arbeidstaker har rett til å få vurdert saken nærmere hvis man er uenig. Ved å kjenne til reglene står man sterkere dersom arbeidsforholdet tar en uventet vending.
Book gjerne et gratis møte med våre arbeidsrettsadvokater – hvis du ønsker en vurdering av din sak.
Get in touch and we'll find out what you need help with, free of charge!
Ring oss på 21 09 02 02
I sommer har flere av oss ferie, og vi har begrensede åpningstider.
Hvis det ikke er akutt, ber vi om at du booker et 15 minutters videomøte med oss ved å trykke på denne linken
Urgent?
Call us on 21 09 02 02
Book time with us
Book time with us
Voice message via WhatsApp